woensdag 29 juli 2009

verfrissing in het veld

Hittegolf in Vancouver en omstreken. Werken in deze hete temperaturen is uitputtend. Maar ik blijf toch doorbijten, en fiets nog steeds elke dag die heuvel op, zwetend, hijgend en met een knalrood gezicht kom ik zo keer op keer thuis.
Maandag had ik wat problemen met een 'robin'. Die was er op een of andere manier in geslaagd om in zijn vogelhuis tussen de 2 netten vast te zitten. Met 3 zochten we naar een gat in het net, we vroegen ons sterk af hoe hij daar terrecht gekomen was. Omdat we maar geen opening vonden besloten we een gat te knippen om de robin te bevrijden. Het ietwat domme vogeltje hupte telkens voorbij het gat, viel er dan bijna door, maar hipte vlug terug in het net. Benedicte die het na 10 minuten wel genoeg vond, plukte het vogeltje uit het net en gaf het zijn vrijheid (in de kooi) terug. Toen ik die middag terug naar het vogelhuis ging zag ik tot mijn verwondering maar 3 vogels in plaats van 4. Weer was de robin verdwenen. Ik zocht en zocht en zocht naar de vogel die mijn dag erg spannend maakte, want als de vogel effectief uit zijn kooi geraakt was dan moest er een zoekteam opgesteld worden om hem terug te vangen.
Na heel lang zoeken vond ik het sluwe vogeltje, het had zich zowaar verstopt tussen de takken van een den, en zonder de takken te verschuiven kon je de vogel niet zien. Ik was al lang blij dat de vogel niet echt verdwenen was, maar ik hoopte ook dat het kleine vogeltje geen streken meer met ons uithaalde.
Gisteren zagen ik en benedict bij het duivenkot een nerts lopen. Het dier leek niet bang van ons te zijn, en keek ons doordringend aan. Toen we hem 10 minuten later een poging zagen ondernemen om binnen te breken in het eendenhok besloten we dat het tijd werd iemand te waarschuwen. Ik wist niet veel over nertsen, maar als ze proberen inbreken kan dat geen goed nieuws zijn. Wat bleek dus, als een nerts binnengeraakt in een vogelkooi zal hij alle vogels doden, er werd dus een val gezet voor het beestje te vangen. Helaas, als het een wijfje blijkt te zijn kunnen ze haar niet ergens anders uitzetten, want dan heeft ze misschien kleintjes. Voorzover ik weet is de nerts nog niet gevangen, en vandaag is mijn vrije dag, dus ik hoop vurig dat het een mannetje is en dat ze hem vangen. Ik vind het zo'n eng idee, wat er kan gebeuren als dat beest bij de vogels binnengeraakt.
Het was gisteren ook de piekdag voor het weer. Ik vond dat het tijd werd voor een serieuze verfrissing. Naast de weg naar huis bevindt zich een groot footballveld, waar de grote watersproeiers elke dag aanstaan. Ik probeerde benedicte er van te overtuigen dat het goed zou doen, maar ze had toch zo haar twijfels, mogen we wel het veld betreden, en dan zijn we helemaal nat... Dat kon me niet deren, alles wat ik op dat moment wou was verfrissing. Ik liep dus na het werk het veld in, op een hete dag als toen, was het gevoel van het ijskoude water het beste gevoel ooit. Bendicte gaf achteraf toe dat het inderdaad een goed idee geweest, ik voelde voor heel even de hitte niet meer. Ik moest wel kompleet doorweekt de heuvel op fietsen, maar in de tijd dat ik thuis was waren mijn kleren al half opgedroogd.


2 opmerkingen:

  1. hei nelle,

    ik heb hier ook nerds gezien; wat moet ik doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een val plaatsen, en hem ergens anders naar toe voeren waar hij geen kleine weesmeeuwtjes meer kan aanvallen

    BeantwoordenVerwijderen